Stały Sąd Polubowny
Prowadzenie sądownictwa polubownego jest ustawowym obowiązkiem Inspekcji Handlowej.
Stały Sąd Polubowny, działa przy Kujawsko - Pomorskim Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy. W delegaturach WIIH w Toruniu i Włocławku funkcjonują jego Ośrodki Zamiejscowe.
Rozpatruje on spory o prawa majątkowe wynikłe z umów sprzedaży produktów i świadczenia usług między konsumentami i przedsiębiorcami. W szczególności jest właściwy w zakresie sporów konsumenckich wynikających na tle sprzedaży towarów i usług m.in. w przypadku sporów związanych ze sprzedażą produktów powszechnie używanych przez konsumentów (m.in. obuwia, sprzętu AGD, RTV, zabawek, żywności). Dodatkowo sąd jest właściwy w przypadku sporów dotyczących usług konsumenckich (m.in. remontowo-budowlanych). Podstawą rozstrzygnięcia są powszechnie obowiązujące przepisy prawa unijnego, krajowego oraz zasady słuszności.
Za Konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Warunkiem rozpoznania sprawy zgoda obu stron sporu na jego rozstrzygnięcie przez ten sąd. Strony mają prawo wycofać się z postępowania do czasu rozpoznania sprawy.
Językiem, w którym można składać wnioski o wszczęcie postępowania przed stałym sądem polubownym oraz językiem w jakim jest prowadzone postępowanie jest język polski.
Aby postępowanie przed stałym sądem polubownym mogło zostać wszczęte przez Inspekcję Handlową konieczne jest podjęcie próby kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu. Próba ta powinna być podjęta przed upływem roku od dnia, kiedy składany jest wniosek o wszczęcie postępowania. Prosimy mieć na uwadze inne okoliczności, które mogą wpłynąć na odmowę rozpatrzenia sporu.
Stały sąd polubowny jest uprawniony do odmowy rozpatrzenia sporu kiedy:
- Wnioskodawca nie podjął przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania próby kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu;
- Spór jest błahy lub wniosek o wszczęcie postępowania spowoduje uciążliwości dla drugiej strony;
- Sprawa o to samo roszczenie między tymi samymi stronami jest w toku albo została już rozpatrzona przez Inspekcję, sąd, inny właściwy podmiot albo sąd powszechny;
- Wnioskodawca złożył wniosek o wszczęcie postępowania po upływie roku od dnia, w którym podjął próbę kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu;
- Rozpatrzenie sporu spowodowałoby poważne zakłócenie działania sądu.
Wniesienie pozwu lub złożenie oświadczenia o wyrażeniu zgody na rozpoznanie sprawy nie wiąże się z żadnymi opłatami. Ewentualne koszty mogą powstać dopiero w toku postępowania, np. w wypadku pojawienia się potrzeby powołania rzeczoznawcy. Sąd polubowny w przypadku konieczności powołania rzeczoznawcy nie musi korzystać z opinii biegłych sądowych. Jeżeli rzeczoznawca z danej branży znajduje się na liście prowadzonej przez Kujawsko - Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej może on zostać powołany w rozstrzyganej sprawie.
Zaletą postępowania przed sądem polubownym jest jego szybkość (w porównaniu do postępowań prowadzonych przed sądami powszechnymi), minimalizacja kosztów oraz fakt, że orzeczenie sądu polubownego ma taką samą moc prawną jak orzeczenie sądu powszechnego.
Sprawy rozpoznawane są zawsze przez trzyosobowy skład orzekający, składający się z Przewodniczącego Stałego Sądu Polubownego oraz dwóch arbitrów, wyznaczanych przez obie strony sporu z list stałych arbitrów, utworzonych i powołanych przy Sądzie.
Arbitrzy stałego sądu polubownego, czyli osoby prowadzące postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich:
- spełniają warunki niezbędne wymagane ustawą z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz.U. z 2016 r., poz. 1823), w szczególności w zakresie posiadanej wiedzy i doświadczenia, jak również posiadają ogólną znajomość prawa;
- są powoływani na czteroletnie kadencje przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej na podstawie rekomendacji stron umowy o utworzeniu niniejszego sądu zawartej przez wojewódzkiego inspektora z organizacjami pozarządowymi reprezentującymi interesy konsumentów lub interesy przedsiębiorców oraz innymi zainteresowanymi jednostkami organizacyjnymi;
- prowadzą postępowania w sposób niezależny i bezstronny, w szczególności nie mogą przyjmować instrukcji, wskazówek oraz zaleceń od stron sporu lub ich przedstawicieli;
- mają obowiązek niezwłocznego ujawnienia sądowi okoliczności, które mogą wpływać na ich niezależność lub bezstronność lub powodować konflikt interesów z jedną ze stron sporu;
- ich wynagrodzenie nie jest uzależnione od wyniku postępowań, jakie prowadzą;
- są zobowiązane do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji uzyskanych w trakcie tego postępowania.
Sąd polubowny wydaje rozstrzygnięcia w trzyosobowych składach, przy czym rozstrzygnięcia zapadają w taki sposób, że zapewnia się równą liczbę osób reprezentujących interesy konsumentów oraz osób reprezentujących interesy przedsiębiorców.
W skład stałego sądu polubownego (w tym także trzyosobowych składów orzekających) mogą wchodzić osoby wspólnie wybrane przez osoby reprezentujące interesy konsumentów i osoby reprezentujące interesy przedsiębiorców, przewodniczący składu orzekającego oraz przedstawiciele organów administracji publicznej lub instytucji utworzonych w drodze ustawy, do których właściwości należy pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich.
Przewodniczący składu orzekającego w stałym sądzie polubownym oraz przedstawiciele organów administracji publicznej nie mogą reprezentować interesów konsumentów ani przedsiębiorców.
Od wyroku sądu polubownego służy stronom skarga do sądu powszechnego w ciągu dwóch miesięcy od jego doręczenia.
W przypadku zawarcia przed sądem ugody stronom nie przysługuje od niej środek zaskarżenia.
Postępowanie kończy się sporządzeniem protokołu, który zawiera informację o wyniku postępowania. Wynik postępowania może mieć charakter ugody zawartej przed zakończeniem postępowania, ugody zawartej przed sądem albo wyroku stałego sądu polubownego. Postępowanie i jego ustalenia mają charakter wiążący pod warunkiem uzyskania klauzuli wykonalności pod zawartą ww. ugodą albo wyrokiem. Inspekcja Handlowa nie prowadzi analiz przypadków, w których strony zastosowały się do wyniku postępowania przed stałym sądem polubownym, w stosunku do liczby wszczętych postępowań.
Stały polubowny sąd nie jest członkiem sieci podmiotów prowadzących postępowania pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, ułatwiających rozwiązywanie sporów transgranicznych.
Składamy go:
- na piśmie – w siedzibie Stałego Sądu Polubownego w Bydgoszczy (85-020) przy ul. Jagiellońskiej 10, w Ośrodku Zamiejscowym w Delegaturze w Toruniu (87-100) przy ul. Moniuszki 15/21, w Ośrodku Zamiejscowym w Delegaturze we Włocławku (87-800) przy ul. Miedzianej 2/4
- za pośrednictwem operatora pocztowego (na adresy wskazane wyżej)
- przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej e-PUAP: http://epuap.gov.pl
Złożenie kompletnego wniosku umożliwi nam szybsze załatwienie Państwa sprawy. Oferujemy również pomoc przy wypełnianiu takiego wniosku bądź to osobiście w siedzibie Inspektoratu lub jego Delegaturach, bądź telefonicznie.
Pliki do pobrania:
- Szczegóły
- Autor: Krzysztof Kurzyński
- Kategoria: Konsument
- Odsłon: 906
Postępowanie polubowne
Inspekcja Handlowa jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich w rozumieniu ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. z 2016 r. poz. 1823) oraz na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 312). Inspekcja Handlowa została wpisana do rejestru podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod nr 6. Wykaz podmiotów prowadzących postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich zgłoszonych do Komisji Europejskiej przez państwa członkowskie Unii Europejskiej publikowany jest na stronie Unii Europejskiej. Należy wybrać kraj, a otworzy się okno z wykazem instytucji.
Alternatywne względem postępowania sądowego sposoby rozwiązywania sporów konsumenckich (ADR) są tańsze, szybsze i prostsze. Nie są tak stresujące jak postępowania przed sądem powszechnym. Cechuje je polubowność, a więc dobrowolność udziału konsumenta i przedsiębiorcy w całej procedurze. Strony mają prawo wycofać się z postępowania na każdym jego etapie.
Osoby prowadzące postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich:
- są pracownikami Inspekcji Handlowej i spełniają warunki niezbędne wymagane ustawą o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, w szczególności w zakresie posiadanej wiedzy i doświadczenia, jak również posiadają ogólną znajomość prawa;
- są upoważnione na okres 4 lat przez Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy do prowadzenia niniejszych postępowań;
- prowadzą postępowania w sposób niezależny i bezstronny, w szczególności nie mogą przyjmować instrukcji, wskazówek oraz zaleceń od stron sporu lub ich przedstawicieli;
- mają obowiązek niezwłocznego ujawnienia swoim przełożonym okoliczności, które mogą wpływać na ich niezależność lub bezstronność lub powodować konflikt interesów z jedną ze stron sporu;
- są wynagradzane z budżetu państwa a ich wynagrodzenie nie jest uzależnione od wyniku postępowań, jakie prowadzą;
- mogą zostać pozbawione funkcji (może im być cofnięte ww. upoważnienie) wyłącznie na podstawie ustawy o Inspekcji Handlowej w sytuacji, kiedy: dokonają rażącego naruszenia prawa przy wykonywaniu funkcji, zostaną skazane prawomocnym wyrokiem za popełnione umyślnie przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, w przypadku choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie zadań oraz w wyniku złożenia rezygnacji;
- są zobowiązane do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji uzyskanych w trakcie tego postępowania.
Inspekcja Handlowa jest właściwa w zakresie sporów konsumenckich wynikających w związku ze sprzedażą towarów i usług, dla których nie zastrzeżono innych właściwych podmiotów rozwiązujących te spory - m.in. w przypadku sporów związanych ze sprzedażą produktów powszechnie używanych przez konsumentów (m.in. obuwia, sprzętu AGD, RTV, zabawek, żywności). Dodatkowo jest właściwa w przypadku sporów dotyczących usług konsumenckich (m.in. remontowo-budowlanych).
Podstawą rozstrzygnięcia są powszechnie obowiązujące przepisy prawa unijnego, krajowego oraz zasady słuszności.
W toku postępowania ma zastosowanie Regulamin organizacji i działania Inspekcji Handlowej w zakresie pozasądowego rozwiązywani sporów konsumenckich.
Elementem koniecznym do wszczęcia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich jest zaistnienie sporu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. Aby postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich mogło zostać wszczęte przez Inspekcję Handlową konieczne jest podjęcie próby kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu. Próba ta powinna być podjęta przed upływem roku od dnia, kiedy składany jest wniosek o wszczęcie postępowania. Prosimy mieć na uwadze inne okoliczności, które mogą wpłynąć na odmowę rozpatrzenia sporu.
Osoby prowadzące postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich upoważnione przez Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy podejmują działania mające na celu:
- umożliwienie zbliżenia stanowisk stron w celu rozwiązania sporu przez jego strony lub
- przedstawienie stronom propozycji rozwiązania sporu
Działania prowadzone przez Inspekcję Handlową są bezpłatne.
W toku postepowania mozna korzystać z pomocy osób trzecich, jednakże bez prawa zwrotu kosztów tej pomocy od wojewódzkiego Inspektora.
Językiem, w którym można składać wnioski o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich oraz językiem w jakim jest prowadzone postępowanie jest język polski.
Średni czas trwania postępowania wynosi około 60 dni. Zgodnie z obowiązującymi przepisami całe postępowanie powinno trwać maksymalnie 90 dni kalendarzowych od dnia otrzymania przez nas kompletnego wniosku. Ze swej strony jednak chcemy zapewnić Państwa, że dokładamy wszelkich starań by zakończyło się ono szybciej. W wyjątkowych przypadkach natomiast, jeżeli spór jest szczególnie skomplikowany, czas ten może być wydłużony. Każdorazowo informujemy strony o ewentualnym przedłużeniu oraz przewidywanym terminie zakończenia. Postępowanie kończy się sporządzeniem protokołu, który zawiera informację o wyniku postępowania. Postępowanie i jego ustalenia nie mają wiążącego charakteru, tym niemniej z praktyki wynika, że strony honorują rezultat podjęty w rezultacie postępowania. Inspekcja Handlowa nie prowadzi analiz przypadków, w których strony zastosowały się do wyniku postępowania, w stosunku do liczby wszczętych postępowań.
Inspekcja Handlowa zajmuje się sprawami, dla których nie został utworzony właściwy podmiot.
Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy nie jest członkiem sieci podmiotów prowadzących postępowania pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, ułatwiających rozwiązywanie sporów transgranicznych albo zamieszczono informację.
Składamy go:
- na piśmie – w siedzibie Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy (85-020) przy ul. Jagiellońskiej 10, w Delegaturze w Toruniu (87-100) przy ul. Moniuszki 15/21, w Delegaturze we Włocławku (87-800) przy ul. Miedzianej 2/4
- za pośrednictwem operatora pocztowego (na adresy wskazane wyżej)
- pocztą elektroniczną na adres:
- przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej e-PUAP: http://epuap.gov.pl
Złożenie kompletnego wniosku umożliwi nam szybsze załatwienie Państwa sprawy. Oferujemy również pomoc przy wypełnianiu takiego wniosku bądź to osobiście w siedzibie Inspektoratu lub jego Delegaturach, bądź telefonicznie.
Pliki do pobrania
Wniosek o wszczęcie procedury pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (plik pdf, plik doc)
- Szczegóły
- Autor: Krzysztof Kurzyński
- Kategoria: Konsument
- Odsłon: 987
RZECZNIK KONSUMENTA
Inspekcja Handlowa to nie jedyny organ działający na rzecz praw konsumentów. Zadania samorządu powiatowego w powyższym zakresie wykonuje także powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów, zwany dalej rzecznikiem konsumentów (art.39 ustawy z dnia z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
- Zadania i uprawnienia rzecznika praw konsumentów wynikają z art. 42 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, wobec czego do zadań rzecznika konsumentów należy:
1) zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
2) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
3) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
4) współdziałanie z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
5) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
- Rzecznik konsumentów może w szczególności wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
- Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
- Przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów, działając na podstawie ust. 1 pkt 3, jest obowiązany udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika.
BYDGOSZCZ
Miejski Rzecznik Konsumentów
ul. Grudziądzka 9-15
85-130 Bydgoszcz
pokój nr 215 (budynek A)
tel. (52) 58 58 428
fax: (52) 32 88 875
e-mail:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
ul. Zygmunta Augusta 16
85-084 Bydgoszcz
pokój nr 303 (III piętro)
tel. (52) 58 10 283
e-mail:
TORUŃ
Miejski Rzecznik Konsumentów
ul. Wały Gen. Sikorskiego 10
87-100 Toruń
I piętro, pokój nr 15-16
tel. (56) 611 86 40, (56) 611 86 41
e-mail:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Starostwo Powiatowe w Toruniu
ul. Towarowa 4-6
87-100 Toruń
pokój nr 112, I piętro w siedzibie Starostwa
tel. (56) 662 88 11
e-mail:
WŁOCŁAWEK
Miejski Rzecznik Konsumentów
ul. 3 Maja 22
87-800 Włocławek
pokój nr 10
tel. (54) 414 43 05
e-mail:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
ul. Cyganka 28
87-800 Włocławek
tel. (54) 230 46 12
e-mail:
GRUDZIĄDZ
Miejski Rzecznik Konsumentów
ul. Ratuszowa 1
86-300 Grudziądz
tel. (56) 45 10 216, 885 887 049
e-mail:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
ul. Małomłyńska 1
86-300 Grudziądz
pokój nr 214
tel. (56) 45 14 426
e-mail:
URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zajmuje się kwestiami związanymi z ochroną zbiorowych interesów konsumentów.
Do zadań Prezesa Urzędu należy m.in. wydawanie:
- decyzji zakazujących stosowanie praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku,
- decyzji uznających postanowienie wzorca umowy za niedozwolone i zakazujących jego wykorzystywania oraz nakłada kary pieniężne.
Więcej informacji na temat działań UOKiK znaleźć można na stronie: www. uokik.gov.pl
UOKiK zbiera również sygnały dotyczące niewłaściwej jakości paliw: www. uokik.gov.pl/zglos-paliwo-zlej-jakosci
Na stronie UOKiK dostępny jest też poradnik dotyczący praw konsumentów: www. prawakonsumenta.uokik.gov.pl
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
ul. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. (22) 55 60 800
e-mail:
Delegatura w Bydgoszczy
ul. Kościeleckich 3
85-033 Bydgoszcz
tel. (52) 345 56 44
e-mail:
EUROPEJSKIE CENTRUM KONSUMENCKIE
Celem Sieci ECC-Net (do której należy Europejskie Centrum Konsumenckie - ECK) jest zapewnianie konsumentom informacji o ich prawach związanych z dokonywanymi przez nich zakupami transgranicznymi (dotyczy to zarówno towarów jak i usług), doradzanie im w przypadku problemów, wspomaganie ich w rozpatrywaniu reklamacji tak, aby w pełni umożliwić im korzystanie z rynku wewnętrznego. Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego można się zgłosić w przypadku sporu z przedsiębiorcą z innego niż Polska kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii.
Europejskie Centrum Konsumenckie
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)
Plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. (22) 55 60 600
e-mail:
URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej to organ działający w zakresie:
- działalności telekomunikacyjnej,
- pocztowej,
- gospodarki zasobami częstotliwości.
Urząd Komunikacji Elektronicznej
ul. Giełdowa 7/9
01-211 Warszawa
tel. (22) 33 04 000
e-mail:
Delegatura w Bydgoszczy
ul. Wojska Polskiego 23
85-825 Bydgoszcz
tel. (52) 370 72 60
e-mail:
URZĄD REGULACJI ENERGETYKI
Koordynator do spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki wszczyna postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu na wniosek odbiorcy dotyczący:
- paliw gazowych,
- energii elektrycznej,
- ciepła w gospodarstwie domowym.
Urząd Regulacji Energetyki
ul. Towarowa 25a
00-869 Warszawa
tel. (22) 487 55 70
e-mail:
RZECZNIK FINANSOWY
Rzecznik Finansowy został powołany w celu wspierania klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego.
Rzecznik pomaga poprzez:
- udzielanie porad,
- zajmowanie się interwencjami i postępowaniem polubownym,
- wspieranie w trakcie postępowania sądowego.
Rzecznik Finansowy
ul. Nowogrodzka 47A
00-695 Warszawa
tel. (22) 333 73 26, (22) 333 73 27
e-mail:
URZĄD TRANSPORTU KOLEJOWEGO
Urząd Transportu Kolejowego (UTK) jest urzędem zajmującym się m.in. bezpieczeństwem i regulacją ruchu kolejowego oraz prawami pasażerów. Przy Prezesie UTK działa Rzecznik Praw Pasażera Kolei, prowadzący postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów w sprawach dotyczących:
- zobowiązań umownych, w tym sprzedawcy biletów lub operatora turystycznego, wobec pasażera, wynikających z umów przewozu osób, rzeczy lub zwierząt w transporcie kolejowym,
- usług świadczonych na rzecz pasażerów przez przewoźnika kolejowego, zarządcę infrastruktury kolejowej, właściciela dworca bądź zarządzającego dworcem.
Urząd Transportu Kolejowego
Aleje Jerozolimskie 134
02-305 Warszawa
tel. (22) 749 14 00
e-mail:
RZECZNIK PRAW PASAŻERÓW
Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego zajmuje się rozwiązywaniem sporów cywilnoprawnych w zakresie roszczeń majątkowych w sytuacji:
- odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera,
- odwołania lotu,
- dużego opóźnienia lotu.
Urząd Lotnictwa Cywilnego
Rzecznik Praw Pasażerów
ul. Marcina Flisa 2
02-247 Warszawa
fax: (22) 520 73 00
e-mail:
DLA KONSUMENTA – WYSZUKIWARKA INSTYTUCJI
Dane instytucji, która może zająć się konkretnym problemem znaleźć można pod adresem: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/wyszukiwarka-instytucji/
LISTA WOJEWÓDZKICH INSPEKTORATÓW INSPEKCJI HANDLOWEJ
Lista wszystkich wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej dostępna jest pod adresem: https://uokik.gov.pl/kontakt-inspekcja-handlowa
- Szczegóły
- Autor: Krzysztof Kurzyński
- Kategoria: Konsument
- Odsłon: 1915