RZECZNIK KONSUMENTA
Inspekcja Handlowa to nie jedyny organ działający na rzecz praw konsumentów. Zadania samorządu powiatowego w powyższym zakresie wykonuje także powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów, zwany dalej rzecznikiem konsumentów (art.39 ustawy z dnia z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
- Zadania i uprawnienia rzecznika praw konsumentów wynikają z art. 42 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, wobec czego do zadań rzecznika konsumentów należy:
1) zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
2) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
3) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
4) współdziałanie z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
5) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
- Rzecznik konsumentów może w szczególności wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
- Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
- Przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów, działając na podstawie ust. 1 pkt 3, jest obowiązany udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika.
BYDGOSZCZ
Miejski Rzecznik Konsumentów
ul. Grudziądzka 9-15
85-130 Bydgoszcz
pokój nr 215 (budynek A)
tel. (52) 58 58 428
fax: (52) 32 88 875
e-mail:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
ul. Zygmunta Augusta 16
85-084 Bydgoszcz
pokój nr 303 (III piętro)
tel. (52) 58 10 283
e-mail:
TORUŃ
Miejski Rzecznik Konsumentów
ul. Wały Gen. Sikorskiego 10
87-100 Toruń
I piętro, pokój nr 15-16
tel. (56) 611 86 40, (56) 611 86 41
e-mail:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Starostwo Powiatowe w Toruniu
ul. Towarowa 4-6
87-100 Toruń
pokój nr 112, I piętro w siedzibie Starostwa
tel. (56) 662 88 11
e-mail:
WŁOCŁAWEK
Miejski Rzecznik Konsumentów
ul. 3 Maja 22
87-800 Włocławek
pokój nr 10
tel. (54) 414 43 05
e-mail:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
ul. Cyganka 28
87-800 Włocławek
tel. (54) 230 46 12
e-mail:
GRUDZIĄDZ
Miejski Rzecznik Konsumentów
ul. Ratuszowa 1
86-300 Grudziądz
tel. (56) 45 10 216, 885 887 049
e-mail:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
ul. Małomłyńska 1
86-300 Grudziądz
pokój nr 214
tel. (56) 45 14 426
e-mail:
URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zajmuje się kwestiami związanymi z ochroną zbiorowych interesów konsumentów.
Do zadań Prezesa Urzędu należy m.in. wydawanie:
- decyzji zakazujących stosowanie praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku,
- decyzji uznających postanowienie wzorca umowy za niedozwolone i zakazujących jego wykorzystywania oraz nakłada kary pieniężne.
Więcej informacji na temat działań UOKiK znaleźć można na stronie: www. uokik.gov.pl
UOKiK zbiera również sygnały dotyczące niewłaściwej jakości paliw: www. uokik.gov.pl/zglos-paliwo-zlej-jakosci
Na stronie UOKiK dostępny jest też poradnik dotyczący praw konsumentów: www. prawakonsumenta.uokik.gov.pl
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
ul. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. (22) 55 60 800
e-mail:
Delegatura w Bydgoszczy
ul. Kościeleckich 3
85-033 Bydgoszcz
tel. (52) 345 56 44
e-mail:
EUROPEJSKIE CENTRUM KONSUMENCKIE
Celem Sieci ECC-Net (do której należy Europejskie Centrum Konsumenckie - ECK) jest zapewnianie konsumentom informacji o ich prawach związanych z dokonywanymi przez nich zakupami transgranicznymi (dotyczy to zarówno towarów jak i usług), doradzanie im w przypadku problemów, wspomaganie ich w rozpatrywaniu reklamacji tak, aby w pełni umożliwić im korzystanie z rynku wewnętrznego. Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego można się zgłosić w przypadku sporu z przedsiębiorcą z innego niż Polska kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii.
Europejskie Centrum Konsumenckie
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)
Plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. (22) 55 60 600
e-mail:
URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej to organ działający w zakresie:
- działalności telekomunikacyjnej,
- pocztowej,
- gospodarki zasobami częstotliwości.
Urząd Komunikacji Elektronicznej
ul. Giełdowa 7/9
01-211 Warszawa
tel. (22) 33 04 000
e-mail:
Delegatura w Bydgoszczy
ul. Wojska Polskiego 23
85-825 Bydgoszcz
tel. (52) 370 72 60
e-mail:
URZĄD REGULACJI ENERGETYKI
Koordynator do spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki wszczyna postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu na wniosek odbiorcy dotyczący:
- paliw gazowych,
- energii elektrycznej,
- ciepła w gospodarstwie domowym.
Urząd Regulacji Energetyki
ul. Towarowa 25a
00-869 Warszawa
tel. (22) 487 55 70
e-mail:
RZECZNIK FINANSOWY
Rzecznik Finansowy został powołany w celu wspierania klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego.
Rzecznik pomaga poprzez:
- udzielanie porad,
- zajmowanie się interwencjami i postępowaniem polubownym,
- wspieranie w trakcie postępowania sądowego.
Rzecznik Finansowy
ul. Nowogrodzka 47A
00-695 Warszawa
tel. (22) 333 73 26, (22) 333 73 27
e-mail:
URZĄD TRANSPORTU KOLEJOWEGO
Urząd Transportu Kolejowego (UTK) jest urzędem zajmującym się m.in. bezpieczeństwem i regulacją ruchu kolejowego oraz prawami pasażerów. Przy Prezesie UTK działa Rzecznik Praw Pasażera Kolei, prowadzący postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów w sprawach dotyczących:
- zobowiązań umownych, w tym sprzedawcy biletów lub operatora turystycznego, wobec pasażera, wynikających z umów przewozu osób, rzeczy lub zwierząt w transporcie kolejowym,
- usług świadczonych na rzecz pasażerów przez przewoźnika kolejowego, zarządcę infrastruktury kolejowej, właściciela dworca bądź zarządzającego dworcem.
Urząd Transportu Kolejowego
Aleje Jerozolimskie 134
02-305 Warszawa
tel. (22) 749 14 00
e-mail:
RZECZNIK PRAW PASAŻERÓW
Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego zajmuje się rozwiązywaniem sporów cywilnoprawnych w zakresie roszczeń majątkowych w sytuacji:
- odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera,
- odwołania lotu,
- dużego opóźnienia lotu.
Urząd Lotnictwa Cywilnego
Rzecznik Praw Pasażerów
ul. Marcina Flisa 2
02-247 Warszawa
fax: (22) 520 73 00
e-mail:
DLA KONSUMENTA – WYSZUKIWARKA INSTYTUCJI
Dane instytucji, która może zająć się konkretnym problemem znaleźć można pod adresem: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/wyszukiwarka-instytucji/
LISTA WOJEWÓDZKICH INSPEKTORATÓW INSPEKCJI HANDLOWEJ
Lista wszystkich wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej dostępna jest pod adresem: https://uokik.gov.pl/kontakt-inspekcja-handlowa